wtorek, 24 marca 2015

6 sposobów na legalną sprzedaż rękodzieła.

Temat dość interesujący dla rękodzielników. Internet przeszukałam wzdłuż i wszerz dla pogłębienia wiedzy. Mam nadzieję że komuś pomogę poprzez zebranie tego w jednym miejscu, ponieważ informacje są porozrzucane w różnych artykułach. Mam nadzieję, że jest krótko, zwięźle i na temat bo taki mam zamiar pisząc tego posta. Bez zbędnego przynudzania.

Sposób nr 1 
Nikogo tym nie zaskoczę ale, jeśli jesteś osobą bezrobotną, możesz założyć własną działalność gospodarczą. Oczywiście wiąże się to z comiesięcznym płaceniem składek ZUS, które przez pierwsze dwa lata trwania działalności są obniżone. Jest jednak plus całkowitej legalności sprzedaży swoich wyrobów w internecie oraz w świecie realnym, czyli np. na kiermaszach, jarmarkach oraz portalach sprzedażowych. 

Sposób nr 2
Jeśli jesteś osobą pracującą na etacie i masz przynajmniej minimalne wynagrodzenie możesz dodatkowo założyć własną działalność gospodarczą. Należy o tym fakcie poinformować swojego pracodawcę. Koszta są niższe, ponieważ płaci się wtedy tylko ubezpieczenie zdrowotne (coś ok. 270 zł/ msc. ). Legalność sprzedaży również stu procentowa.

Sposób nr 3 
Jeśli ktoś w Twojej rodzinie prowadzi własną firmę, może poszerzyć jej zakres o wyrób/ sprzedaż rękodzieła, natomiast Ciebie zatrudnić na umowę zlecenie/ o dzieło. Wiąże się to z niższymi opłatami oraz z śmieciową umową, ale w przypadku kontroli z US np. w czasie trwania kiermaszu masz papier, więc wszystko legalnie przebiega.

Sposób nr 4 
Sprzedaż okazjonalna. Szczegółowa definicja nie jest mi znana, a w przypadku kontroli zależy od interpretacji urzędników z US. Czy taka sprzedaż może być prowadzona raz w roku, czy dwa żadne przepisy tego nie określają. Również wystawiając swoje wyroby na allegro po raz któryś z rzędu może zostać to uznane jako sprzedaż ciągłą. Z reguły już dwu-krotna sprzedaż może być uznana za ciągłą. Rozliczyć z takiej sprzedaży należy się w rocznym zeznaniu podatkowym PIT w rubryce przychody inne, ale jak udowodnić ile się sprzedało i jaką kwotę dokładnie wpisać, tego również nie określają żadne przepisy prawne.Przynajmniej tak twierdzi Pani z informacji w Urzędzie Skarbowym.

Sposób nr 5
Oddanie wyrobów w komis. Tutaj również sytuacja nie jest do końca jasna. Też nie wiadomo ILE razy można swoje prace oddawać w komis tak aby nie zostało to uznane za sprzedaż ciągłą co wiąże się z założeniem działalności gospodarczej. Jest to więc sposób dość ryzykowny i chyba najrzadziej wybierany przez rękodzielników.

Sposób nr 6 
Przeglądając internet natrafiłam na mało popularny sposób zakładania własnej firmy. Istnieje coś takiego jak Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. Zbyt dobrze w temat się nie zagłębiałam, po szczegóły odsyłam tutaj. Ogólnie mogę tylko napisać że użyczają własną osobowość prawną do prowadzenia firmy, bez jej rejestracji. Nie trzeba wtedy płacić składek ZUS. Jedyna opłata to 250 zł netto dla AIP w zamian za możliwość prowadzenia firmy. Na umowach i fakturach wykorzystuje się dane rejestrowe AIP. Myślę, że temat godny szczegółowego zagłębienia oraz przemyślenia.

Istnieje jeszcze jeden sposób na legalną sprzedaż rękodzieła. Jest to sprzedaż poprzez stowarzyszenie , ale zarobek trafia na rzecz ogółu i dochodów nie można podzielić dla każdego więc nie zagłębiam się w ten temat. Jeśli ktoś jest zainteresowany to odsyłam do wyszukiwarki.

Chciałabym poznać Wasze zdanie na temat tego co napisałam. Czy zgadzacie się z tym, czy korzystacie z tym sposobów? Może coś pominęłam, coś zbyt ogólnikowo opisałam?
Zapraszam do komentowania.

Zapraszam również do obserwowania bloga, ponieważ w maju będzie dwa lata jak go prowadzę i planuję z tej okazji zorganizować candy.

Pozdrawiam.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz